Versija neįgaliesiems



Netinkamas vitaminų kiekis sukelia ligas

2017-03-02, ketvirtadienis, 10.50

Organizmo funkcionavimui reikalingos įvairios maistinės medžiagos, - vitaminai yra vieni svarbiausių norint būti sveikiems. Ir nors reikiamą jų kiekį užtikrina sveikas gyvenimo būdas, neretai organizme pasireiškia vitaminų trūkumas, o kartais - ir perteklius.

Kodėl pritrūkstame vitaminų?
Dažniau pradėjo varginti nuovargis, darosi sunku atsikelti rytais ir mažėja darbingumas, dažniau sergama, vargina nervingumas, irzlumas, sumažėjo apetitas? Taip dažniausiai pasireiškia hipovitaminozė, t.y. tam tikrų vitaminų - dažniausiai B grupės, C, D - trūkumas organizme.

„Saulės šviesos stoka, sezoniniai temperatūros svyravimai, nesubalansuota mityba, infekcijos, sunkios lėtinės, ypač virškinamojo trakto, ligos, helmintozės, stresas, organizmo nusilpimas, kai kurių vaistų - antibiotikų, kontraceptinių preparatų - vartojimas - daug kas gali turėti įtakos vitaminų stygiui", - vardijo VšĮ Lazdynų poliklinikos šeimos gydytoja Elvyra Pavliukovič.

Padidėjusį vitaminų poreikis organizme nulemia ir natūralūs fiziologiniai procesai. Vaikams ir paaugliams jų daugiau reikia sparčiai augant, dygstant, keičiantis dantims, lytiškai bręstant; moterims - nėštumo, žindymo metu; taip pat vyresnio amžiaus, intensyviai sportuojantiems, rūkantiems, vartojantiems alkoholį žmonėms.

Kartais atpažinti vitaminų trūkumo požymius gali būt sunku. Specifiniai simptomai išryškėja vėliau.


Vitaminų paros norma: Vit. D: vaikams iki 3 m. - 400 TV, suaugusiems - 200 TV, vyresniems kaip 65 m.- 400 TV (sergantiems osteoporoze -1000 TV). Vit. C: vaikams iki 3 m. - 35-40 mg; 4-10 m. - 45 mg; 11-18 m. -50-60 mg; moterims - 60-80 mg; vyrams - 60-90 mg; nėščiosioms - 80 mg; žindyvėms-100 mg. Vit. A: vaikams iki 3 m. - 400 mcg; 4-10 m. 500-700 mcg; nuo 11 m. ir suaugusiems - 800-1000 mcg.

Kartais prireikia ir papildų
Stokojant vitaminų pirmiausia rekomenduojama sureguliuoti mitybą. „Maiste yra daug provitaminų, organizme virstančių vitaminais. Gyvūninės kilmės produktai yra vit. A, D, E, PP šaltinis. Daržovės ir vaisiai yra pagrindiniai vit. C, B9 šaltiniai. Ankštiniai ir grūdinės kultūros praturtintos B grupės, A ir PP vitaminais. Sėklos, riešutai ir augaliniai aliejai - vit. E. Taip pat žarnyno mikroflora, kūdikiams - motinos pienas, - organizmą papildo vitaminais", - svarbiausius vitaminų šaltinius išskyrė E.Pavliukovič.

Tačiau neretais atvejais vitaminų prireikia vartoti papildomai.
„Peršalus, intensyviai sportuojant, patyrus stresą, sveikimo periodu po ligos, operacijų ar traumų, patariama vartoti vitaminų kompleksus, - patarė E.Pavliukovič. - Profilaktiškai vitaminas D skiriamas vaikams, jis reikalinags ir sergantiesiems osteoporoze.

Vitaminas B12 - sergantiems šio vitamino stokos anemija, cukriniu diabetu, polineuropatijomis. Pilc- taudžiaujantiems alkoholiu rekomenduojami vitamino B papildai, vitaminas C - rūkantiems žmonėms. Folio rūgšties preparatai rekomenduojami moterims nėštumo metu."

Netinkamas kiekis sukelia ligas
Esant vitaminų pertekliui organizme, susergama hipervitaminoze. Ją sukelia normą viršijantis sinteninių vitaminų (papildų) vartojimas. „Vit D perteklius sukelia širdies, inkstų, kepenų pažeidimus, ankstyvą aterosklerozę. Vit C - viduriavimą, pykinimą, rėmenį, odos sudirgimus, akmenligę. Dėl pertekliaus pasireiškia ir kepenų funkcijos sutrikimai, kaulų, sąnarių skausmai, osteoporozė, vaisiaus apsigimimai", - teigia gydytoja.

Informacinis šaltinis „Sveika šeima“ Nr. 2 2017 sausio 12-18 d.


VšĮ Lazdynų poliklinika
Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius
Tel./faksas (8 5) 244 4912
El. paštas info@lazdynupol.lt

Kviečiame apsilankyti poliklinikos Facebook profilyje

Naudinga informacija



VšĮ Lazdynų poliklinika   |   Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius   |   Kodas Juridinių asmenų registre 224245280
Faksas (8 5)  244 4912   |   El. paštas info@lazdynupol.lt
2014 VšĮ Lazdynų poliklinika ©