Versija neįgaliesiems



Kaip įveikti prieššventinį stresą ir vienišumo jausmą

2015-12-02, trečiadienis, 15:50

Daugeliui žmonių Kalėdos ir kitos žiemos šventės suteikia džiaugsmą, laimę, tai maloniai leidžiamas laikas su šeima ir draugais, tačiau tuo pačiu tai ir labai daug streso keliantis laikas. Dažnai mūsų vidiniai ištekliai išsenka ruošiantis šventėms ir tuo metu, kai turėtume atsipalaiduoti, džiaugtis buvimu su kitais, mes tampame dirglūs, nepatenkinti, pervargę ar net išsekę. Mūsų susidorojimo su stresu įgūdžiai išsenka, nebeveikia.

Besiruošiant šventėms galime atpažinti savyje kylančių įvairių jausmų: padidėjęs depresyvumas, vienišumo jausmas, pervargimas, išsekimas ir pan. Mes negalime sustabdyti laiko, šventės bet kuriuo atveju ateina, tačiau mes galime išmokti efektyviai susidoroti su stresu, kuris kyla šiuo laikotarpiu. Juk norisi, kad gražiausios metų šventės būtų praleistos taikiai ir ramiai, maloniai ir džiugiai. Štai keletas patarimų, kaip susidoroti su stresu:
Šventes kurkite patys. Šventės pačios savaime nėra gražios, laimingos, linksmos ir pan. Tai mes jas tokias sukuriame, suteikiame joms ypatingą reikšmę, prasmę. Čia galioja posakis „kaip pasiklosi – taip ir miegosi“. Kokias šventes susikuriame, tokias ir turime. Svarbu suprasti, kad kitų žmonių, aplinkos, laiko mes pakeisti negalime, tačiau galime keisti tai, kaip elgiamės patys. Taigi svarbu mažiau reikalauti iš kitų ir daugiau patiems imtis darbų (pasipuošti namus, pasveikinti artimuosius, sukurti savyje šventinę nuotaiką). Tik įdėję pakankamai pastangų galime tikėtis gražių švenčių.
Planuokite iš anksto. Jei veikla planinga, ji kelia mažiau streso. Tad skirkite laiko suplanuoti tiek šventinę vakarienę, tiek dovanas, tiek keliones pas artimuosius ir kt. Planuokite savo biudžetą ir laiką. Planas turi būti realistinis, negalite išleisti daugiau nei turite, bei negalite susitvarkyti visų namų per paskutinę minutę.
Būkite pozityvūs. Šventinis laikotarpis tam, kad juo džiaugtumėmės, o ne priekaištautume dėl kokių nors nesėkmių; tai laikas susitaikyti, o ne kelti naujus ginčus, konfliktus; laikas dovanoti, o ne reikalauti.

Jei vieni iš mūsų prieš šventes jaučia stresą, kiti – vienišumą. Vienišumo jausmas šiuo laikotarpiu gana dažnas, ypač tiems, kurie išgyvena netektis ar pokyčius, vyresnio amžiaus žmonėms, neturintiems savo šeimos, turintiems psichologinių sunkumų žmonėms. Šiuo laikotarpiu tampam ypač pažeidžiami. Dažnai jaučiamas gan didelis socialinis spaudimas per šventes būti laimingiems ir turėti ratą artimųjų. O kai realybė ir lūkesčiai/reikalavimai prasilenkia – susiduriame su izoliacijos jausmais, kurie gali skatinti net depresiškumą. Vis tik mūsų gyvenimai nėra panašūs į šventinius filmus apie Kalėdas, tad štai keletas patarimų kaip per šventes susidoroti su kylančiu vienišumo jausmu:
Būkite kompanijoje. Nepaisykite savo vidinio noro likti vienumoje, nes vienišumas pats save maitina ir izoliacija tik didėja. Siekite laiką praleisti su draugu ar kaimynu, dalyvaukite bendruomenės šventėse, būkite tarp žmonių.
Pasidalinkite savo jausmais su kitais. Nebijokite pasakyti artimiesiems, kad jaučiatės vieniši, vien būvimas atviru su kitu sumažina vienišumo jausmą. Nebijokite paprašyti, ko jums reikia (pokalbio, apkabinimo, kartu išgerti arbatos ar pan.) ir to sulauksite.
Venkite socialinės medijos. Žmonės linkę lyginti save su kitais, socialinėje medijoje kitų gyvenimai gali atrodyti daug geresni, nors tai tėra iliuzija, mus gali paveikti itin negatyviai.
Gerbkite savo jausmus. Jūsų jausmai – tai normali reakcija į visa tai, ką esate patyręs per savo gyvenimą. Greičiausiai jame pasitaikė ne vienas skausmingas išgyvenimas. Todėl reikia leisti sau jausti kylančius jausmus, o ne bandyti juos visais įmanomais būdais nuslopinti.
Rūpinkitės savimi. Pakankamai išsimiegokite, pailsėkite, būkite fiziškai aktyvūs, užsiimkit mėgstama veikla, palepinkite save.
Palaikykite nuolatinius socialinius kontaktus. Žmogus yra sociali būtybė, tad normalu turėti santykių su kitais poreikį.
Savanoriaukite. Pagalba kitam, laiko išnaudojimas gerais tikslais visuomet padeda pasijusti geriau, padidėja vertės jausmas, sumažėja vienišumas.
Kreipkitės į specialistą. Jeigu jaučiate, kad vienišumo jausmas neįveikiamas, kreipkitės pagalbos į specialistą, nes tai gali turėti ir didesnes pasekmes jūsų psichinei sveikatai.

Linkime jums gražių, šiltų, malonių artėjančių švenčių!

Straipsnį parengė psichologė Beatričė Liutikaitė

VšĮ Lazdynų poliklinika
Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius
Tel./faksas (8 5) 244 4912
El. paštas info@lazdynupol.lt

Kviečiame apsilankyti poliklinikos Facebook profilyje

Naudinga informacija



VšĮ Lazdynų poliklinika   |   Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius   |   Kodas Juridinių asmenų registre 224245280
Faksas (8 5)  244 4912   |   El. paštas info@lazdynupol.lt
2014 VšĮ Lazdynų poliklinika ©