Versija neįgaliesiems



PASAULINĖ STUBURO DIENA

2016-10-17, pirmadienis, 15.15

Pasaulio sveikatos organizacijos iniciatyva spalio 16-oji minima kaip Pasaulinė stuburo diena. 2016 metais PSO ją ragina minėti atkreipiant dėmesį į taisyklingą laikyseną ir fizinį aktyvumą.

Stuburas – žmogaus ir kitų stuburinių gyvūnų atraminė ašis, sudaryta iš 33 (kartais 34) slankstelių. Stuburas apsaugo nugaros smegenis ir palaiko galvą.

Tyrimai rodo, kad netaisyklinga laikysena ir neaktyvus gyvenimo būdas yra viena iš pagrindinių nugaros skausmų ir stuburo funkcijų sutrikimų priežasčių. Pasak Pasaulio sveikatos organizacijos, vienas iš keturių suaugusiųjų ir daugiau nei 80% paauglių nėra pakankamai aktyvūs.

Lietuvos vaikų ir paauglių tarpe plačiai paplitę laikysenos sutrikimai. Kiekvienais metais situacija blogėja – vaikų ir paauglių, kuriems būtina laikysenos korekcija, skaičius auga.

Atlikti tyrimai rodo, kad mokyklinio amžiaus vaikų skeleto raumenų sutrikimai yra viena iš opiausių problemų ne tik Lietuvoje, bet ir Vilniaus mieste bei Vilniaus rajone.

Apibendrinus įvairių mokslinių tytimų rezultatus, Pasaulio sveikatos organizacija skelbia, kad net 80 procentų visos populiacijos bent kartą gyvenime yra patyrę nugaros skausmus.

Nugaros skausmai vargina tiek moteris, tiek vyrus, dažniaisiai 30–50 metų amžiuje.

Norint išvengti nugaros skausmų labai svarbus mūsų gyvenime yra fizinis aktyvumas.

Fizinio aktyvumo poveikis:
Moksliniai tyrimai įrodo, kad sportuojančių ir reguliariai besimankštinančių žmonių kaulinis audinys yra tvirtesnis. Dėl fizinės veiklos kraujotaka suaktyvėja ir raumenyse, ir prisitvirtinimo prie kaulų vietose. Fiziškai aktyvaus žmogaus kaulinis audinys geriau aprūpinamas reikiamomis medžiagomis. Fizinis pasyvumas yra viena iš osteoporozės – kaulų retėjimo – priežasčių.

Mankštos pratimai turi būti pasirenkami pagal fizinį pasirengimą. Jeigu nugaros skausmai yra ilgalaikės netaisyklingos laikysenos pasekmė, veiksmingos ortopedinės priemonės. Žmonėms, kurie daug laiko praleidžia sėdėdami, patartina taip sureguliuoti kėdės aukštį, kad liemuo ir šlaunys, šlaunys ir blauzdos, blauzdos ir pėdos susidarytų 90 laipsnių kampus.

Laikysenos kontrolė, mankšta, plaukiojimas baseine, joga ir kiti specialiai parinkti pratimai duoda gerų rezultatų gydant nugaros skausmą, ypač, jeigu mankštinamasi sistemingai, reguliariai.

Kaip mankštintis, siekiant išvengti nugaros skausmų?
• Nuolat stiprinkite nugaros raumenis specialiais fiziniais pratimais. Stiprūs nugaros raumenys palaiko stuburo slankstelius atokiau vienas nuo kito, neleidžia jiems „smukti“.
• Kontroliuokite savo kūno masę. Antsvorį turinčius žmones nugaros skausmai kamuoja dažniau.
• Jeigu daug laiko praleidžiate sėdėdami, darykite mažas pertraukėles darbo metu ir skirkite laiko aktyviam poilsiui. Sėdint stuburui tenka didesnis krūvis nei einant!
• Vairuodami automobilį atkreipkite dėmesį, kad juosmeninė nugaros dalis remtųsi į sėdynės atramą. Sėdėsenai koreguoti naudokite specialias pagalvėles.
• Ilgoje kelionėje naudokite specialias pagalvėles, kurios apgobia sprandą, apsaugo raumenis nuo pertempimo.
• Kad ir koks būtų skubus ar įdomus darbas kompiuteriu, po 45–50 min. darykite mankštos ar pasivaikščiojimo, lipimo laiptais pertraukėles.
• Miegokite ant standaus, bet ne visiškai kieto pagrindo. Atkreipkite dėmesį, ar pagrindas, ant kurio miegate, netapo duobėtas.
• Kai keliate sunkų daiktą nuo žemės, ne lenkitės, o pritūpkite. Taip dirba ir kojų bei sėdmenų raumenys.
• Nešiokite avalynę ne aukštesnė kaip 3–4 centimetrų pakulne. Batai neturi spausti pirštų.

Taisyklingos laikysenos požymiai:
• tiesi nugara;
• galva ir kūnas vienoje vertikalioje linijoje;
• pečiai truputį atitraukti atgal ir nuleisti žemyn;
• mentės vienodame aukštyje ir vienodu atstumu nuo stuburo;
• simetriška krūtinės ląsta;
• simetriški fiziologiniai stuburo išlinkimai;
• šoninis trikampis (jį sudaro žemyn nuleista ranka ir šoninis kūno kontūras) yra simetriškas;
• vienodas kojų ilgis;
• kojos ir dubuo tiesūs;
• nėra plokščiapėdystės.

Ar žinote, kad ydinga laikysena gali išprovokuoti arba paskatinti:
• nugaros ir krūtinės skausmus,
• nuovargį ir silpnumą,
• sąnarių skausmus,
• virškinimo sutrikimus,
• širdies ir kraujotakos sistemų sutrikimus,
• galvos ir kaklo skausmus,
• kvėpavimo sutrikimus,
• imuninės sistemos susilpnėjimą,
• nutukimą ir daugybę kitų sveikatos sutrikimų.


Informacinis šaltinis www.vvsb.lt


VšĮ Lazdynų poliklinika
Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius
Tel./faksas (8 5) 244 4912
El. paštas info@lazdynupol.lt

Kviečiame apsilankyti poliklinikos Facebook profilyje

Naudinga informacija



VšĮ Lazdynų poliklinika   |   Erfurto g. 15, LT-04220 Vilnius   |   Kodas Juridinių asmenų registre 224245280
Faksas (8 5)  244 4912   |   El. paštas info@lazdynupol.lt
2014 VšĮ Lazdynų poliklinika ©